Klesbransjens bærekraftige alternativer

De siste årene har fokuset på bærekraft økt. Dette spesielt innenfor klesbransjen, som blir sett på en av verstingene. Nordmenn kjøper i snitt 63 nye klesplagg hvert eneste år. Flesteparten av disse kjøpene er på grunn av ønsker, isteden for nødvendighet. Det er ulike ting som kan gjøres for at disse kjøpene kan bli gjort med større fokus på bærekraft.

H&M

Etter store oppslag i medier om at H&M har overprodusert klær, har de gjort tiltak for å spare miljøet. Spesielt etter en hendelse hvor det kom frem at de brente klær de ikke fikk solgt. Dette resulterte i at de kom med en kolleksjon med navnet «conscious collection». Som gikk ut på at plaggene skulle bli produsert med minst 50% gjenbrukt materiale, ofte organisk bomull eller resirkulert polyester. Dette er et strålende initiativ av en kjede som produserer enorme mengder klær hver år. Selv om mange ser på dette som en form for å redde sitt eget rykte, eller mye negativ omtale, vil kolleksjonen kunne være med på å spare miljøet for store deler forurensing.

https://pixabay.com/no/photos/kleshengere-kl%c3%a6r-shopping-marked-1850082/

Zalando

Zalando er en av Europas største nettleverandører av klær. Mye av disse klærne er også svært billige, noe som gjør at mange velger å kjøpe fra siden deres. Selskaper har kommet med flere tiltak som skal være med på å redusere deres utslipp. Dette f.eks. å være karbonnøytrale når det kommer til alt av sendinger og returer av deres produkter. De har også produsenter som har egne kolleksjoner som er bærekraftig produsert. I tillegg til denne kan kunden velge å betale 5 kroner ekstra ved check-out, som vil være en klimakompensasjon.

https://pixabay.com/no/illustrations/netthandel-online-shopping-3082813/

Er bærekraft bærekraftig?

Kleskjeder som disse kommer med gode og viktige tiltak som er med på å redusere klimagass utslippene deres, men er det bærekraftig? Hvis du velger å kjøpe en genser fra en av Zalando sine bærekraftige operatører, eller en t-skjorte fra  conscious kolleksjonen til H&M, betyr det ikke at du gjør noe godt for miljøet. Det betyr at du går for et bedre alternativ. Hvis vi skal ta nordmenn som eksempel vil det bety at kjøpet mest sannynlig ikke var en nødvendighet, men et ønske om noe nytt. Jeg vil konkludere med at tiltakene som blir gjort er svært gode, men det beste tiltaket av dem alle ville vært å kjøpe mindre klær, som hadde resultert i enda mindre utslipp.

Kilder:

https://www2.hm.com/en_us/women/sustainability/our-products.html

https://www.forbrukertilsynet.no/klesbransjen-ma-ikke-overselge-gronne-og-baerekraftige-klaer

https://www.retailmagasinet.no/baerekraft-miljo-zalando/seks-miljolofter-fra-zalando/443610

https://www.tonsberg.kommune.no/tjenester/plan-bygg-og-eiendom/kommuneplan-og-andre-planer/klimakonferansen-2021/klimaavtrykk-i-tonsberg/sa-mye-klar-kjoper-du-hvert-ar.19772.aspx

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *