Du kan ikke betale kjøpe en bedre kreativitet

I dette blogginnlegget skal jeg oversette Gary Vaynerchuk sitt innlegg «2017 key to small business social media marketing». I tillegg vil jeg avslutte innlegget med å gå gjennom hvorfor jeg syntes det er bra. Hva er Gary Vaynerchuk god på og hvordan leverer han kunnskap på sin blogg?

2017 nøkkelen til sosiale medier markedsføring for små bedrifter

Her er mitt 2017 nyttårsforsett til deg: Jeg vil at du skal fokusere på din organiske rekkevidde på sosiale medier, for det kommende året. Nå som vi pakker sammen 2016, har jeg gjennomgått kjerne strategien for min personlige merkevare og hvorfor det har noe å si for mine klienter, små forretnings venner, influencere og andre som legger ut innhold for sin egen merkevare. Gjennom det siste året, har jeg blitt veldig seriøs med tanke på å dele innhold på Youtube, Snapchat og Facebook. Nå nylig har jeg også delt innhold på Instagram, ettersom de har utviklet nye verktøy på sin plattform.

Ta en titt på dette Google Trend diagrammet.

https://www.garyvaynerchuk.com/2017-key-small-business-social-media-marketing/

Mye har skjedd det siste året med tanke på min personlige merkevare, men det som er mest fascinerende er den minimale summen med penger jeg har brukt på betalt promotering. Ja, jeg brukte litt penger på Youtube reklame og betalte for å få et par av Facebook videoene mine fremhevet, men ikke på like stor skala som det noen av dere bruker (eller måtte brukt) for å få like resultater.

Når du først begynner å forstå hva sosiale medier er i dag (i 2016) og hvilken retning det beveger seg i 2017, det er da du først innser at sosiale medier kun er slang for det øyeblikket internettet nå befinner seg i.

Her er nøkkel uttalelsen: Hvis du i 2017 er en bedrift eller noen form for orgaisasjon som har lyst til å bli hørt et sted i verden, vil det å endre ditt fokus på innholdet du deler på Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, Youtube, Linkedin, Medium, være en stor og viktig faktor for å få markedets oppmerksomhet. Innholdet du deler burde tilrettelegges for hvordan markedet er for øyeblikket og hvilket innhold som resulterer i vekst. Dette varierer nemlig fra tid til annen.

De siste to eller tre årene, har folk brukt originalt innhold mindre og mindre og det har vært en synkende trend i organisk innhold. Dette på grunn økningen av betalt promotering. Og ja, betalte sosiale medier har sider som er utrolig gode, og etter min mening, den beste formen for reklame (Utenom reklame under The Super Bowl). Det som derimot har oppstått er en paranoia om at sosiale medier kun funker om du bruker penger på å spre innholdet ditt. Dette er en mangel på forståelse om at godt innhold, spesielt innhold som subtils forsterkes, kan være utrolig effektivt.

Det jeg mener med subtil forsterkning er at hvis du f.eks. begynner å bruke riktige hashtags på Instagram, så kan du enkelt over tid bli oppdaget av flere. Subtil forsterkning betyr dermed noe som kan fremme ditt innhold. Om du så er en lokal bilforhandler, en pizzarestaurant, en artist, en rapper eller et enormt konsern, vil riktig bruk av hashtags være en organisk måte å få innholdet ditt oppdaget eller forsterket. Hvis du i tillegg kan penger til å bruke på annonseringer i sosiale medier, om dette bare er et par tusen kroner i uka på Youtube eller Facebook videoene dine, kan en slik forsterkning få innholdet ditt til å eksplodere.

Her er greia: Ingen sum med penger kommer til å transformere dårlig innhold til godt innhold. Det er på samme måte som at ingen sum med utviklings kapital fra investorer, kommer til å redde et dårlig produkt. Det er derfor du må investere i det lange løp hvor du skal bygge opp ditt merke sitt innhold (og det gjør du ved å lage mye av det).

I utgangspunktet er min tro: Hvis du er en liten bedrift, må du fokusere din tid, dine penger og din innsats på å lage godt innhold (og mye av det). Du burde bruke 800.000 kroner i året på å lage kvalitets innhold og 300.000 kroner på betalt promotering og ikke motsatt. Det begeistrer meg veldig at små bedrifter (til og med personer med store navn) sløser mellom 2 og 4 millioner kroner i året på taktikker som omhandler deres nettsider, PR, direkte e-poster eller betalte medier. Spesielt når de kunne brukt alle pengene på å skape organisk innhold på sosialer medier og et lite forsterknings budsjett som ville gitt mye mer verdifulle resultater.

Den største tingen folk ikke forstår er at innhold med god kvalitet er så viktig når du skal markedsføre noe mot alle som er under 40 år gamle. Alle innenfor denne aldersgruppen som oppdager en ny bedrift gjør det enten ved å (A) Googler etter det, eller (B) finner innholdet på sosiale medier. Hvis du ikke presterer budskapet ditt bra og retter innhold ditt mot riktige personer, så kommer du til å bli hengende etter og du er utdatert i forhold til hvordan dagens moderne forretninger skjer. Dette spesielt innholdet du deler på dine viktigste sosiale medier. Det er derfor organisk rekkevidde er såpass viktig, på grunn av det inntrykket man får ved å bli direkte sendt til din side via leads som du har laget selv, i stedet for å bli hentet inn via reklame. Slike individer er også potensielt kunder som har høyere verdi.

Ingen form for betalte medier kommer til å transformere dårlig innhold til bra.

Det er mange ulike betalings taktikker (Facebook reklamasjon, Instagram influencer marketing, Youtube videoer, Snapchat produkt promotering osv.) som vil hjelpe deg med å øke ditt publikum, men muligheten om å bli seriøs angående å publisere organisk innhold på sosiale medier har betydning. Hvorfor? Fordi det er den mest naturlige og aktuelle tilstanden til internett. Samtidig som tilbud og etterspørselen endres for sosiale medier har begynt å bli mettet, etterlater dette en åpning for merker som utvikler og produserer godt innhold for å vokse på den riktige måten.

Min tilbakemelding på innlegget til Gary

Før jeg skulle velge hvilket dybde innlegg jeg ville gå gjennom, leste jeg en rekke innhold fra ulike blogger. Flere av disse gikk gjennom interessante temaer, men spesielt Gary sine skillet seg ut. Han har en mer åpen tilnærming i måten han skriver på og snakker rett fra levra, det er ikke like «stramt» som andre innlegg. Det ble dermed en gøyere leser opplevelse.

Overskriften hans: «2017 Key to small business social media marketing», vil være appellerende til en rekke mennesker. Spesielt de som har sin egen bedrift eller kunne tenke seg å starte en. Han starter tidlig med å fortelle om hans egne erfaringer for året som har vært (2016) og henviser til et diagram som viser hvilke gode resultater han har fått. Det blir da mer aktuelt å høre på rådene han gir ettersom han viser at det er noe som har funket.

Hovedbudskapet i innlegget er å få frem viktigheten av å skape organisk innhold i stedet for å betale store summer for promotering i sosiale medier. Gary mener dette vil gi verdifulle resultater og løfte din merkevare til et høyere nivå. Hans retorikk er god og det er enkelt å forstå hva han snakker om. Gjennom teksten var det blant annet kun et begrep jeg ikke visste hva betydde fra før og da hadde han allerede linket til en side som ga en definisjon. Han er svært overbevisende om at han vet hva han snakker om, igjen også fordi han har vist sine egne gode resultater.

Oppbyggingen er god og oversiktlig. Temaene og eksemplene han skriver, glir glatt over i hverandre, uten digresjoner og uaktuelt innhold. Jeg kan se for meg at bloggen hans har en yngre målgruppe. Dette blant annet på grunn av at han skriver på en unik måte. Den harde sannheten skal frem og han bryr seg ikke om noen føler seg tråkket på eller krenket. Eksempel fra oversettelsen: Det begeistrer meg veldig at små bedrifter (til og med personer med store navn) sløser mellom 2 og 4 millioner kroner i året på taktikker.

Det er en forfriskende stil og noen jeg selv er stor fan av.

-Petter

Referanse til Gary sitt innlegg:

https://www.garyvaynerchuk.com/2017-key-small-business-social-media-marketing/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *