Klesbransjens bærekraftige alternativer

De siste årene har fokuset på bærekraft økt. Dette spesielt innenfor klesbransjen, som blir sett på en av verstingene. Nordmenn kjøper i snitt 63 nye klesplagg hvert eneste år. Flesteparten av disse kjøpene er på grunn av ønsker, isteden for nødvendighet. Det er ulike ting som kan gjøres for at disse kjøpene kan bli gjort med større fokus på bærekraft.

H&M

Etter store oppslag i medier om at H&M har overprodusert klær, har de gjort tiltak for å spare miljøet. Spesielt etter en hendelse hvor det kom frem at de brente klær de ikke fikk solgt. Dette resulterte i at de kom med en kolleksjon med navnet «conscious collection». Som gikk ut på at plaggene skulle bli produsert med minst 50% gjenbrukt materiale, ofte organisk bomull eller resirkulert polyester. Dette er et strålende initiativ av en kjede som produserer enorme mengder klær hver år. Selv om mange ser på dette som en form for å redde sitt eget rykte, eller mye negativ omtale, vil kolleksjonen kunne være med på å spare miljøet for store deler forurensing.

https://pixabay.com/no/photos/kleshengere-kl%c3%a6r-shopping-marked-1850082/

Zalando

Zalando er en av Europas største nettleverandører av klær. Mye av disse klærne er også svært billige, noe som gjør at mange velger å kjøpe fra siden deres. Selskaper har kommet med flere tiltak som skal være med på å redusere deres utslipp. Dette f.eks. å være karbonnøytrale når det kommer til alt av sendinger og returer av deres produkter. De har også produsenter som har egne kolleksjoner som er bærekraftig produsert. I tillegg til denne kan kunden velge å betale 5 kroner ekstra ved check-out, som vil være en klimakompensasjon.

https://pixabay.com/no/illustrations/netthandel-online-shopping-3082813/

Er bærekraft bærekraftig?

Kleskjeder som disse kommer med gode og viktige tiltak som er med på å redusere klimagass utslippene deres, men er det bærekraftig? Hvis du velger å kjøpe en genser fra en av Zalando sine bærekraftige operatører, eller en t-skjorte fra  conscious kolleksjonen til H&M, betyr det ikke at du gjør noe godt for miljøet. Det betyr at du går for et bedre alternativ. Hvis vi skal ta nordmenn som eksempel vil det bety at kjøpet mest sannynlig ikke var en nødvendighet, men et ønske om noe nytt. Jeg vil konkludere med at tiltakene som blir gjort er svært gode, men det beste tiltaket av dem alle ville vært å kjøpe mindre klær, som hadde resultert i enda mindre utslipp.

Kilder:

https://www2.hm.com/en_us/women/sustainability/our-products.html

https://www.forbrukertilsynet.no/klesbransjen-ma-ikke-overselge-gronne-og-baerekraftige-klaer

https://www.retailmagasinet.no/baerekraft-miljo-zalando/seks-miljolofter-fra-zalando/443610

https://www.tonsberg.kommune.no/tjenester/plan-bygg-og-eiendom/kommuneplan-og-andre-planer/klimakonferansen-2021/klimaavtrykk-i-tonsberg/sa-mye-klar-kjoper-du-hvert-ar.19772.aspx

Lønnsomhet ved bærekraft

Ved at en bedrift bestemmer seg for å bli mer bærekraftig vil det resultere i flere i ting. Ikke bare er det bra for kloden og miljøet, men i lengden kan det føre til bedre finansielle resultater.

Høy etterspørsel

Ettersom det har blitt mer fokus på grønne tiltak og miljøet, har forbrukerene begynt å bry seg mer om hvilke bedrifter de støtter. Det har dermed blitt en høyere forespørsel etter varer og tjenester som blir produsert og levert med bruk av bærekraftige metoder. I tillegg viser empirisk forsking at flere også villig til å betale mer penger for slike tjenester. Slike bedrifter får også høy sosial verdi, noe som er med på å øke antall salg.

Økt sparing

Ved å bruke f.eks. bruke fornybar energi, i formen av solceller, vil bedriften kunne spare penger siden effektiviteten og gjenbruken av energi er høy. Slike selskaper vil levere tjenester på lik linje som andre bedrifter, men forbrukeren vet at de støtter en bedrift som har implementert gode bærekraftige tiltak. Kunnskapen om at flere kunder foretrekker å støte slike bedrifter vil konkurransen også bli mindre. Ettersom det koster mer å anskaffe seg nye kunder enn å beholde de man allerede har, så har dette blitt et nytt salgspunkt som kan være med på å holde kundene lojale.

https://pixabay.com/no/photos/solsystemet-tak-2939560/

Et godt omdømme

Ved at en bedrift får god PR og et navn som kobles til noe positivt som bærekraft, skiller man seg ut i mengden. Kunder vil lettere kjøpe fra en bedrift som har et godt rykte, enn et som ikke har det men som leverer samme produkt eller tjeneste. Ved å legge frem hvordan en bedrift driver bærekraftige forretninger vil et slikt omdømme vokse med tiden. Forbruker atferden vil vise at dette kan resultere i en høyere omsetning og økt antall salg.

https://pixabay.com/no/illustrations/penger-finansiere-valuta-virksomhet-1302828/

Kilder:

https://snl.no/b%C3%A6rekraftig_utvikling

https://nielseniq.com/global/en/insights/analysis/2018/was-2018-the-year-of-the-influential-sustainable-consumer/

https://www.business.qld.gov.au/running-business/environment/environment-business/benefi