I dette blogginnlegget skal jeg gjøre en vurdering av streaming tjenesten, Netflix sin nettside. Dette knyttet til 10 punkter som tar for seg ulike viktigheter ved en god hjemmeside.
1. Førsteinntrykk
Det første som kommer opp når du klikker deg inn på https://www.netflix.com/no/ er en post hvor du kan legge inn emailen din med overteksten «ubegrenset strømming av filmer, serier og mer». Dette gir en klar beskjed om hvilken tjeneste Netflix leverer. Det er enkelt for brukeren å bestemme seg om de har kommet til riktig sted. Hvis du dermed har fått inntrykket at du har kommet til en side som kan fylle dine ønsker, er det også enkelt å registrere seg ved å fylle inn e-mailen sin for å få tilsendt registeringsinformasjon.
Terningkast: 6
2. Synlighet
Synligheten på et nettside omhandler hvor enkel den er å finne. Netflix er en streamingtjeneste som leverer både filmer og serier. Jeg har selv et aktivt medlemskap så jeg kjenner godt til nettsiden. Dermed bestemte jeg meg for å bruke søkeord som kan være relevant for nettsiden, men uten direkte linking til Netflix. Jeg prøvde med søkeordene: Film, Serier og hvor man kan leie filmer. Da viste det seg at et av de første forlagene på alle tre søkene var Netflix. Noe som betyr at selv uten erfaring eller kunnskap om selskapet er det svært synlig for nye brukere.
3. Brukervennlighet
Streaming har blitt svært populært de siste årene og det er flere store aktører som kriger om markedet. Dermed vil brukervennlighet være svært viktig for å anskaffe seg nye kunder og abonnenter. Etter man har signert et medlemskap med Netflix blir man ført til hovedsiden hvor man kan velge hva man vil se på.
Her er det oversiktlig og enkelt å finne frem. Ved å bla nedover siden kommer det en rekke ulike lister som Netflix har laget, basert på hvilke interesser du førte opp ved registrering. Du kan også søke etter filmer og serier selv eller så kan du velge via sjanger. Nettsiden er ryddig og oversiktlig uten at nye medlemmer behøver å bruke lang tid på å forstå hva de skal gjøre.
4. Kjøpsprosess
På lik linje som brukervennlighet er også kjøpsprosessen viktig for å anskaffe seg nye kunder. Netflix gir deg dermed tilgang på tjenesten så fort du har lagt inn betalingsinformasjon. Deretter er det månedlige trekk, alt ettersom hvor lenge du ønsker å ha et abonnement. De har også månedlige trekk som blir gjort uten at kunden behøver å gjøre noe. En ting de kan gjøre bedre er å gi tydeligere informasjon om at medlemskapet ditt begynner på nytt hvis ikke du kansellerer det etter tenkt tid.
5. Hastighet/Teknologi
Hovedgrunnen til at jeg selv bruker Netflix og ikke andre streamingtjenester er hastigheten på nettsiden. Dette har jeg opplevd at kan være dårlig hos andre leverandører. Deres teknologi baserer seg også på hver enkelte brukers data. Ved hjelp av deres algorytmer får brukeren spesifiserte tilbud.
Hastigheten på din Netflix vil variere etter hvilken kvalitet du har på innholdet du ser.
SD: 1 megabite i sekundet.
720p: 3 megabite i sekundet.
1080p: 5 megabite i sekundet.
4K/ultra HD: 15 megabite i sekundet.
6. Kundetilfredshet
Ved å bruke https://no.trustpilot.com/review/netflix.no får vi se hvilke anmeldelser Netflix får av sine kunder. Her mener 25% at Netflix er enestående (5 av 5 stjerner) og 75% mener det er bra (4 av 5 stjerner).
Det er enighet om at tjenesten er god, men den største klagen er at det ofte blir fjernet gode filmer og serier og sjeldnere lagt til nye. Dette er et problem jeg har lagt merke til selv også.
Et svært negativt punkt vil være at Netflix ikke lenger leverer en prøveperiode, som de gjorde før. Dette var en veldig god mulighet for kunden å finne ut om et abonnement ville være noe de ønsket å anskaffe seg, ettersom det ikke var noen videre binding etter prøveperioden. Det har i tillegg vært skuffelse blant kundene ettersom Netflix økte prisen på deres tjeneste i 2022. Dette har resultert i at selskapet har tapt antall kunder for første gang på 10 år.
7. Trygghet
En tanke som går gjennom hodet til de aller fleste når de kjøper noe på nett, er om det er trygt? Spesielt hvis man legger inn kortinformasjon som skal bli brukt hver måned. Netflix krypterer all betalingsinformasjon som legges inn slik at kundens informasjon ikke skal bli stjålet. Derimot så lagres all betalingsinformasjon i deres systemer. En ting som kunne vært positivt var hvis Netflix spurte om betalingsinformasjon hver måned kunden skulle betale, slik at informasjonen ikke hadde behøvd å lagres. Dette kunne kanskje vært tungvint for visse kunder, men det kunne blitt løst ved at man kunne betale for x antall måneder om gangen.
8. Kundekommunikasjon
Det vil være viktig for en streamingtjeneste å kommunisere med sine kunder. Dette for å vite hvilke typer filmer og serier som er ønsket. Ved å registrere seg som kunde blir man automatisk meldt opp i et nyhetsbrev som informerer om kommende tilskudd. Dette er en positiv ting ettersom man kan få oversikt om det er noe nytt man vil se på. Noe de kunne gjort bedre er å ha i samme nyhetsbrev, hva man føler mangler. Dermed får kunden en følelse av at de blir hørt, men Netflix får også oversikt over hva de burde legge til i fremtiden.
Hvis du vil kontakte Netflix selv, kan du gjøre dette via e-mail, på lik linje som mange andre selskaper. De forteller på sine nettsider at du skal få svar innen 24 timer. I tillegg til dette er de tilgjengelige på telefon og chat 24/timer i døgnet, noe som vil gjøre det enkelt for kunder å få hjelp med hva enn det skulle være. Jeg var innom dette chatten 5 ulike ganger det siste døgnet og ventetiden var aldri over 5 minutter. (ventetid nederst i venstre hjørnet)
9. Priser/Utmerkelser
De siste årene hvor Netflix har hatt en enorm vekst har de også økt i kapital, noe som har gitt dem muligheten til å produsere sine egne filmer og serier som du bare får tilgang å via deres tjeneste. Netflix vant i 2021, 44 priser, som er mer enn noen andre nettverk for første gang i historien. Fra forrige år doblet de også sine priser vunnet.
10. Konsept og strategi
Netflix sitt konsept er å levere en høyt antall filmer og serier til en månedlig avgift. Ved å produsere sine egne titler kan de få mindre utgifter som ikke betales til andre produsenter. De ønsker å tilby høy hastighet og en enkel brukeropplevelse til sine kunder.
Konklusjon
Jeg har selv hatt Netflix i mange år og har alltid hatt et positivt inntrykk av både selskapet, men også deres nettsiden. Etter å analysere dette nærmere har ikke mitt syn endret seg, men jeg har kommet med flere ting jeg mener kunne blitt gjort bedre for å øke deres kunde tilfreds.
Referanser:
https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
https://deletingsolutions.com/is-it-safe-to-enter-card-details-on-netflix/
https://www.theverge.com/2022/3/24/22993562/netflix-price-increase-us-plans-2022
https://www.macrumors.com/2022/04/19/netflix-loses-subscribers-q1-2022/
https://help.netflix.com/en/interface/chat?mobile=true&lobby=true
– Petter