I dette innlegget skal jeg gå gjennom hva Google analytics er og hvordan man kan begynne og bruke det selv. I tillegg skal jeg nevne et par fordeler ved å bruke GA, samt en ulempe.
Hva er Google analytics?
Enkelt forklart er Google analytics en tjeneste som gir informasjon og statistikk over en nettside sin trafikk. GA samler data som gjør en analyse tilgjengelig for «eieren» Dette f.eks. antall personer som er innom nettisiden, hvor lenge de oppholder seg og hvor de ble hentet fra. Det gir dermed brukeren oversikt over hvor godt nettsiden opptrer.
Hvorfor burde man bruke Google analytics?
Som nevnt, gir GA deg en stor mengde informasjon om trafikken på nettsiden din. Hvis man analyserer dette riktig vil man kunne se hvem som klikker seg inn og hva de eventuelt leter etter. Du får også tilgang på hva de gjør på nettsiden og hvilke «faner» de åpner. Som eier av et nettsted får du dermed et innblikk i hvilke av tiltakene dine som gir gode resultater og hvilke som ikke oppnår det du ønsker. Dette er en stor fordel for alle som driver et nettsted.
Videre fyller du inn navnet du vil ha på google analytics kontoen din. Trykk Neste
Her velger du hvilke målinger du vil ha, fyll inn slik at det passer med nettsiden din. Trykk neste
Her fyller du inn din nettside sin eiendomsinformasjon og avslutter med å trykke på opprett.
Etter du har oprettet kontoen vil du få en tracking kode. Dette er samme koden du skal legge til på nettsiden din, slik at du får tilgang på malinger.
Hvordan legge til nettsiden din i GA
Eksempel: WordPress. (Dette er programmet jeg bruker til å ha min studentblogg)
Først logger du inn på din WordPress. https://wordpress.com/log-in I menyen på venstre siden finner du Plugins, trykk på denne og videre trykker du «add new» – Søk etter Google analytics.
Fra MonsterInsight installerer du din plugin. Trykk «install now» – «Activate»
Etter installasjonen vil du få tilgang på «Insights» i samme menyen på venstre siden. Du får også videre instrukser du skal følge etter du trykker «Authenticate with your Google account».
Ulemper ved GA
Selv om Google analytics er et program som kan gi masse god informasjon og være til stor hjelp for mange bedrifter, vil det alltid kunne være negative aspekter. En av disse vil være hvor mye og hvor kompleks informasjonen brukeren får. Noe som kan være overveldende for brukeren. Den informasjonen som blir gitt må nemlig tolkes, og for å gjøre dette må brukeren snakke et visst «språk». Dette kan dermed være vanskelig og tidskrevende å lære seg, ettersom det ikke alltid er tilstrekkelig med informasjon og guider.
I dette refleksjonsnotatet skal jeg skrive om hvordan prosessen med oppretting av nettbutikk og produktutvikling har vært, hva jeg føler har gått bra og hva jeg ikke nødvendigvis er like fornøyd med. I tillegg skal jeg skrive om hvilket læringsutbytte dette har gitt meg.
Konseptutviklingen
I startfasen av konseptutviklingen var jeg selv veldig usikker på hvilket type produkt jeg kunne tenke meg å lage en nettbutikk for, sammen med min gruppe. Jeg hadde svært høye forventinger til meg selv og hadde lyst til å skape noe jeg med stolthet kunne vise til venner og familie. I starten var det en selvfølge for meg at vi skulle selge en tjeneste til kunden. Det var ikke før jeg møtte med min eksamensgruppe at tanken om at vi kan selge et produkt, i stedet for en tjeneste, kom frem. Etter mye om og men bestemte vi oss etter hvert. Vi landet da på Charcuterie Board, med levering i Oslo området. Under prosessen hvor vi skulle bestemme oss for produkt følte jeg vi var flinke til å lytte og høre på hverandres ideer. I tillegg var vi heller ikke redd for å stille kritiske spørsmål eller be om forslag til løsninger, hvis det var ting vi ikke var enige i. Det var en spennende erfaring som jeg føler at jeg har fått godt utbytte av. Til neste gang ville jeg nok strukket ut brainstorming perioden og plukket et par spesifikke ideer. Disse ideene kunne vi sett nærmere på sammen, før vi bestemmer oss for hvilken vi velger. Kritikk til meg og min gruppe vil dermed være at vi brukte litt for kort tid på å velge hva vi skulle selge.
Planlegging
Før vi bestemte oss for konseptet måtte vi gjøre en undersøkelse av markedet. Vi startet med å bruke google til å gi oss en oversikt over hvilke konkurrenter vi hadde. Dette ga oss ikke all informasjonen vi ønsket, ettersom flere av bedriftene var dårlige til å informere om prisene sine. Da planla vi heller å besøke den ene virksomheten, som vi så på som vår hovedkonkurrent. Dette mener jeg var veldig lurt, ettersom vi fikk bekreftet tankene vi hadde, som var at våre konkurrenter hadde utrolig høye priser. Det var også med på å gi oss en bekreftelse på at det var konseptet vi ville gå videre med. (Rimelige Charcuterie Board)
Etter vi bestemte oss for konsept gikk vi videre til å planlegge hvordan vi skulle gjøre ting. Vi startet tidlig med å dele ut ulike oppgaver og spesifiserte områder som hver av oss hadde ansvar for. Vi ble også tidlig enige om å holde hverandre oppdatert underveis, uavhengig om dette skulle være store eller små detaljer. Jeg fikk blant annet da ansvar om å sette opp nettsiden vår. Vi satt oss sammen og la til rette for at vi kunne møtes X antall ganger i uka, dette med tanke på at vi alle har jobb og andre interesser ved siden av studiene.
Vi startet ikke med å sette en lanseringsdato og deadline til oss selv om når nettsiden skulle være ferdig. Dette mener jeg i ettertid at vi kunne gjort, i håp om at vi kanskje hadde vært litt mer målrettet og effektive. Til tross for dette var vi flinke til å presentere hva vi hadde oppnådd, til hverandre.
For at vi skulle få gode resultater lagde vi oss også en OKR, med tre ulike mål.
Vi hadde også et objective: Lage en velfungerende nettside med fokus på bærekraft og brukervennlighet.
KR1: Nå 300 Instagramfølgere innen slutten av mai. (5/10)
KR2: Få 10 reviews på nettbutikken. (5/10)
KR3: Få 30 følgere på nettsiden innen mai. (5/10)
I ettertid har jeg lagt merke til at vi var litt ambisiøse i forhold til målet vi satt om antall følgere på Instagram. Dette var jeg også litt kritisk til i starten. Vi fikk riktignok en god del følgere på brukeren vår de første dagene etter vi opprettet kontoen vår, noe som var veldig gøy.
Da jeg fikk ansvaret om å bygge nettsiden vår, tenkte jeg at skulle bli gøy, men viste seg å være mer utfordrende enn jeg først hadde forventet. Heldigvis har dette vært noe jeg lenge har hatt lyst til å lære, så jeg var motivert for å jobbe. Underveis kom det gang på gang nye utfordringer og ting jeg ble nødt til å lære meg. Det var til tider demotiverende hvis jeg gikk lenger perioder uten å kjenne på en mestringsfølelse. Det var riktignok ting som måtte bli gjort så jeg hadde ikke noe annet valg enn å sette meg dypere inn i hvordan shopify fungerte. Selv om det i blant gikk trått kom vi til slutt i mål og jeg kan si at det har vært en av utfordringene som uten tvil har gikk meg mest lærdom. Ikke bare har jeg lært mye om hvordan jeg skal bygge en nettside som dette, men jeg har også utviklet en interesse for det.
Lansering
Etter noen uker med jobb og planlegging begynte vi å nærme oss et stadie hvor vi tenkte det var fint å lansere nettsiden vår. Vi var alle spente på hvordan dette skulle gå og hvilken respons som skulle oppstå. Det gikk riktignok ikke like glatt som vi hadde håpet på, ettersom vi fikk problemer med å gjøre nettsiden aktiv. Med litt hjelp av shopify kundeservice kunne vi endelig lansere. Vi fikk god respons og hyggelig tilbakemeldinger fra venner og familie, noe som var veldig gøy. Dette var spesielt spennende å kjenne på følelsene rundt å lansere sitt eget produkt/tjeneste. Til neste gang ville jeg endret på tilnærmingen vi hadde lansering, og ikke være like strenge med oss selv. Det var flere ting vi valgte å endre før vi slapp nettsiden, men dette kunne blitt gjort i mens den var aktiv.
Eksamensoppgaven
Eksamensoppgaven vår handler om vår prosess og temaene rundt nettsiden, f.eks. lansering, konsept, OKR og våre strategier. Vi kom raskt i gang med skrivingen, uten at det oppstod noen spesielle problemer. Vi kommuniserte bra med hverandre og på lik linje som selve prosjektet, delte vi inn arbeidsoppgaver. Vi hadde alle ulike temaer vi skulle skrive om, dette slik at hver og en av oss fikk skrevet gode og mer detaljerte svar. Førsteinntrykket av oppgaven var ganske grei og vi følte helt klart at den var overkommelig. Vi skulle nemlig skrive om ting vi selv har gjennomført og opplevd, i stedet for en imaginær case som det ofte pleier å være på andre eksamener. Det var interessant å skrive en oppgave om opplevelsen og hvordan vi gjorde ting.
Mitt læringsutbytte
På starten av dette semesteret var dette prosjektet det jeg gledet meg mest til, i tillegg var det en praktisk oppgave. Jeg har nemlig alltid fått et mye høyere læringsutbytte av å utføre. På den andre siden føler jeg selv at det har vært visse temaer jeg ikke har lært like mye om, som jeg kanskje hadde ønsket. Dette på grunn av det høye tempoet vi var nødt til å gå gjennom pensum. På den andre siden har dette også vært en god måte for meg å lære mye på kort tid, ettersom det har vært et visst press. Hvis det var noe jeg eventuelt skulle ønsket å endret på, ville dette vært å hatt et par uker ekstra tid, med tanke på å kunne gå litt dypere inn på visse temaer. Jeg fikk også innblikk i hvor viktig det er å sette gode mål og ha en plan over hva man skal gjøre og helst til en viss tidspunkt.
Favoritt delen min med selve oppgaven har vært den store friheten vi har hatt til å selv ønske hvilket produkt eller tjeneste vi vil jobbe med. I stedet for å få en rekke med kriterier for hva vi var nødt til å selge.
Jeg vil dermed konkludere med at jeg selv har lært utrolig mye ved å gå gjennom en slik prosess og skulle gjerne hatt flere lignende oppgaver.
I dette blogginnlegget skal jeg oversette Gary Vaynerchuk sitt innlegg «2017 key to small business social media marketing». I tillegg vil jeg avslutte innlegget med å gå gjennom hvorfor jeg syntes det er bra. Hva er Gary Vaynerchuk god på og hvordan leverer han kunnskap på sin blogg?
2017 nøkkelen til sosiale medier markedsføring for små bedrifter
Her er mitt 2017 nyttårsforsett til deg: Jeg vil at du skal fokusere på din organiske rekkevidde på sosiale medier, for det kommende året. Nå som vi pakker sammen 2016, har jeg gjennomgått kjerne strategien for min personlige merkevare og hvorfor det har noe å si for mine klienter, små forretnings venner, influencere og andre som legger ut innhold for sin egen merkevare. Gjennom det siste året, har jeg blitt veldig seriøs med tanke på å dele innhold på Youtube, Snapchat og Facebook. Nå nylig har jeg også delt innhold på Instagram, ettersom de har utviklet nye verktøy på sin plattform.
Ta en titt på dette Google Trend diagrammet.
Mye har skjedd det siste året med tanke på min personlige merkevare, men det som er mest fascinerende er den minimale summen med penger jeg har brukt på betalt promotering. Ja, jeg brukte litt penger på Youtube reklame og betalte for å få et par av Facebook videoene mine fremhevet, men ikke på like stor skala som det noen av dere bruker (eller måtte brukt) for å få like resultater.
Når du først begynner å forstå hva sosiale medier er i dag (i 2016) og hvilken retning det beveger seg i 2017, det er da du først innser at sosiale medier kun er slang for det øyeblikket internettet nå befinner seg i.
Her er nøkkel uttalelsen: Hvis du i 2017 er en bedrift eller noen form for orgaisasjon som har lyst til å bli hørt et sted i verden, vil det å endre ditt fokus på innholdet du deler på Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram, Youtube, Linkedin, Medium, være en stor og viktig faktor for å få markedets oppmerksomhet. Innholdet du deler burde tilrettelegges for hvordan markedet er for øyeblikket og hvilket innhold som resulterer i vekst. Dette varierer nemlig fra tid til annen.
De siste to eller tre årene, har folk brukt originalt innhold mindre og mindre og det har vært en synkende trend i organisk innhold. Dette på grunn økningen av betalt promotering. Og ja, betalte sosiale medier har sider som er utrolig gode, og etter min mening, den beste formen for reklame (Utenom reklame under The Super Bowl). Det som derimot har oppstått er en paranoia om at sosiale medier kun funker om du bruker penger på å spre innholdet ditt. Dette er en mangel på forståelse om at godt innhold, spesielt innhold som subtils forsterkes, kan være utrolig effektivt.
Det jeg mener med subtil forsterkning er at hvis du f.eks. begynner å bruke riktige hashtags på Instagram, så kan du enkelt over tid bli oppdaget av flere. Subtil forsterkning betyr dermed noe som kan fremme ditt innhold. Om du så er en lokal bilforhandler, en pizzarestaurant, en artist, en rapper eller et enormt konsern, vil riktig bruk av hashtags være en organisk måte å få innholdet ditt oppdaget eller forsterket. Hvis du i tillegg kan penger til å bruke på annonseringer i sosiale medier, om dette bare er et par tusen kroner i uka på Youtube eller Facebook videoene dine, kan en slik forsterkning få innholdet ditt til å eksplodere.
Her er greia: Ingen sum med penger kommer til å transformere dårlig innhold til godt innhold. Det er på samme måte som at ingen sum med utviklings kapital fra investorer, kommer til å redde et dårlig produkt. Det er derfor du må investere i det lange løp hvor du skal bygge opp ditt merke sitt innhold (og det gjør du ved å lage mye av det).
I utgangspunktet er min tro: Hvis du er en liten bedrift, må du fokusere din tid, dine penger og din innsats på å lage godt innhold (og mye av det). Du burde bruke 800.000 kroner i året på å lage kvalitets innhold og 300.000 kroner på betalt promotering og ikke motsatt. Det begeistrer meg veldig at små bedrifter (til og med personer med store navn) sløser mellom 2 og 4 millioner kroner i året på taktikker som omhandler deres nettsider, PR, direkte e-poster eller betalte medier. Spesielt når de kunne brukt alle pengene på å skape organisk innhold på sosialer medier og et lite forsterknings budsjett som ville gitt mye mer verdifulle resultater.
Den største tingen folk ikke forstår er at innhold med god kvalitet er så viktig når du skal markedsføre noe mot alle som er under 40 år gamle. Alle innenfor denne aldersgruppen som oppdager en ny bedrift gjør det enten ved å (A) Googler etter det, eller (B) finner innholdet på sosiale medier. Hvis du ikke presterer budskapet ditt bra og retter innhold ditt mot riktige personer, så kommer du til å bli hengende etter og du er utdatert i forhold til hvordan dagens moderne forretninger skjer. Dette spesielt innholdet du deler på dine viktigste sosiale medier. Det er derfor organisk rekkevidde er såpass viktig, på grunn av det inntrykket man får ved å bli direkte sendt til din side via leads som du har laget selv, i stedet for å bli hentet inn via reklame. Slike individer er også potensielt kunder som har høyere verdi.
Ingen form for betalte medier kommer til å transformere dårlig innhold til bra.
Det er mange ulike betalings taktikker (Facebook reklamasjon, Instagram influencer marketing, Youtube videoer, Snapchat produkt promotering osv.) som vil hjelpe deg med å øke ditt publikum, men muligheten om å bli seriøs angående å publisere organisk innhold på sosiale medier har betydning. Hvorfor? Fordi det er den mest naturlige og aktuelle tilstanden til internett. Samtidig som tilbud og etterspørselen endres for sosiale medier har begynt å bli mettet, etterlater dette en åpning for merker som utvikler og produserer godt innhold for å vokse på den riktige måten.
Min tilbakemelding på innlegget til Gary
Før jeg skulle velge hvilket dybde innlegg jeg ville gå gjennom, leste jeg en rekke innhold fra ulike blogger. Flere av disse gikk gjennom interessante temaer, men spesielt Gary sine skillet seg ut. Han har en mer åpen tilnærming i måten han skriver på og snakker rett fra levra, det er ikke like «stramt» som andre innlegg. Det ble dermed en gøyere leser opplevelse.
Overskriften hans: «2017 Key to small business social media marketing», vil være appellerende til en rekke mennesker. Spesielt de som har sin egen bedrift eller kunne tenke seg å starte en. Han starter tidlig med å fortelle om hans egne erfaringer for året som har vært (2016) og henviser til et diagram som viser hvilke gode resultater han har fått. Det blir da mer aktuelt å høre på rådene han gir ettersom han viser at det er noe som har funket.
Hovedbudskapet i innlegget er å få frem viktigheten av å skape organisk innhold i stedet for å betale store summer for promotering i sosiale medier. Gary mener dette vil gi verdifulle resultater og løfte din merkevare til et høyere nivå. Hans retorikk er god og det er enkelt å forstå hva han snakker om. Gjennom teksten var det blant annet kun et begrep jeg ikke visste hva betydde fra før og da hadde han allerede linket til en side som ga en definisjon. Han er svært overbevisende om at han vet hva han snakker om, igjen også fordi han har vist sine egne gode resultater.
Oppbyggingen er god og oversiktlig. Temaene og eksemplene han skriver, glir glatt over i hverandre, uten digresjoner og uaktuelt innhold. Jeg kan se for meg at bloggen hans har en yngre målgruppe. Dette blant annet på grunn av at han skriver på en unik måte. Den harde sannheten skal frem og han bryr seg ikke om noen føler seg tråkket på eller krenket. Eksempel fra oversettelsen: Det begeistrer meg veldig at små bedrifter (til og med personer med store navn) sløser mellom 2 og 4 millioner kroner i året på taktikker.
Det er en forfriskende stil og noen jeg selv er stor fan av.
I dette blogginnlegget skal jeg gjøre en vurdering av streaming tjenesten, Netflix sin nettside. Dette knyttet til 10 punkter som tar for seg ulike viktigheter ved en god hjemmeside.
1. Førsteinntrykk
Det første som kommer opp når du klikker deg inn på https://www.netflix.com/no/ er en post hvor du kan legge inn emailen din med overteksten «ubegrenset strømming av filmer, serier og mer». Dette gir en klar beskjed om hvilken tjeneste Netflix leverer. Det er enkelt for brukeren å bestemme seg om de har kommet til riktig sted. Hvis du dermed har fått inntrykket at du har kommet til en side som kan fylle dine ønsker, er det også enkelt å registrere seg ved å fylle inn e-mailen sin for å få tilsendt registeringsinformasjon.
Terningkast: 6
2. Synlighet
Synligheten på et nettside omhandler hvor enkel den er å finne. Netflix er en streamingtjeneste som leverer både filmer og serier. Jeg har selv et aktivt medlemskap så jeg kjenner godt til nettsiden. Dermed bestemte jeg meg for å bruke søkeord som kan være relevant for nettsiden, men uten direkte linking til Netflix. Jeg prøvde med søkeordene: Film, Serier og hvor man kan leie filmer. Da viste det seg at et av de første forlagene på alle tre søkene var Netflix. Noe som betyr at selv uten erfaring eller kunnskap om selskapet er det svært synlig for nye brukere.
3. Brukervennlighet
Streaming har blitt svært populært de siste årene og det er flere store aktører som kriger om markedet. Dermed vil brukervennlighet være svært viktig for å anskaffe seg nye kunder og abonnenter. Etter man har signert et medlemskap med Netflix blir man ført til hovedsiden hvor man kan velge hva man vil se på.
Her er det oversiktlig og enkelt å finne frem. Ved å bla nedover siden kommer det en rekke ulike lister som Netflix har laget, basert på hvilke interesser du førte opp ved registrering. Du kan også søke etter filmer og serier selv eller så kan du velge via sjanger. Nettsiden er ryddig og oversiktlig uten at nye medlemmer behøver å bruke lang tid på å forstå hva de skal gjøre.
4. Kjøpsprosess
På lik linje som brukervennlighet er også kjøpsprosessen viktig for å anskaffe seg nye kunder. Netflix gir deg dermed tilgang på tjenesten så fort du har lagt inn betalingsinformasjon. Deretter er det månedlige trekk, alt ettersom hvor lenge du ønsker å ha et abonnement. De har også månedlige trekk som blir gjort uten at kunden behøver å gjøre noe. En ting de kan gjøre bedre er å gi tydeligere informasjon om at medlemskapet ditt begynner på nytt hvis ikke du kansellerer det etter tenkt tid.
5. Hastighet/Teknologi
Hovedgrunnen til at jeg selv bruker Netflix og ikke andre streamingtjenester er hastigheten på nettsiden. Dette har jeg opplevd at kan være dårlig hos andre leverandører. Deres teknologi baserer seg også på hver enkelte brukers data. Ved hjelp av deres algorytmer får brukeren spesifiserte tilbud.
Hastigheten på din Netflix vil variere etter hvilken kvalitet du har på innholdet du ser.
SD: 1 megabite i sekundet.
720p: 3 megabite i sekundet.
1080p: 5 megabite i sekundet.
4K/ultra HD: 15 megabite i sekundet.
6. Kundetilfredshet
Ved å bruke https://no.trustpilot.com/review/netflix.no får vi se hvilke anmeldelser Netflix får av sine kunder. Her mener 25% at Netflix er enestående (5 av 5 stjerner) og 75% mener det er bra (4 av 5 stjerner).
Det er enighet om at tjenesten er god, men den største klagen er at det ofte blir fjernet gode filmer og serier og sjeldnere lagt til nye. Dette er et problem jeg har lagt merke til selv også.
Et svært negativt punkt vil være at Netflix ikke lenger leverer en prøveperiode, som de gjorde før. Dette var en veldig god mulighet for kunden å finne ut om et abonnement ville være noe de ønsket å anskaffe seg, ettersom det ikke var noen videre binding etter prøveperioden. Det har i tillegg vært skuffelse blant kundene ettersom Netflix økte prisen på deres tjeneste i 2022. Dette har resultert i at selskapet har tapt antall kunder for første gang på 10 år.
7. Trygghet
En tanke som går gjennom hodet til de aller fleste når de kjøper noe på nett, er om det er trygt? Spesielt hvis man legger inn kortinformasjon som skal bli brukt hver måned. Netflix krypterer all betalingsinformasjon som legges inn slik at kundens informasjon ikke skal bli stjålet. Derimot så lagres all betalingsinformasjon i deres systemer. En ting som kunne vært positivt var hvis Netflix spurte om betalingsinformasjon hver måned kunden skulle betale, slik at informasjonen ikke hadde behøvd å lagres. Dette kunne kanskje vært tungvint for visse kunder, men det kunne blitt løst ved at man kunne betale for x antall måneder om gangen.
8. Kundekommunikasjon
Det vil være viktig for en streamingtjeneste å kommunisere med sine kunder. Dette for å vite hvilke typer filmer og serier som er ønsket. Ved å registrere seg som kunde blir man automatisk meldt opp i et nyhetsbrev som informerer om kommende tilskudd. Dette er en positiv ting ettersom man kan få oversikt om det er noe nytt man vil se på. Noe de kunne gjort bedre er å ha i samme nyhetsbrev, hva man føler mangler. Dermed får kunden en følelse av at de blir hørt, men Netflix får også oversikt over hva de burde legge til i fremtiden.
Hvis du vil kontakte Netflix selv, kan du gjøre dette via e-mail, på lik linje som mange andre selskaper. De forteller på sine nettsider at du skal få svar innen 24 timer. I tillegg til dette er de tilgjengelige på telefon og chat 24/timer i døgnet, noe som vil gjøre det enkelt for kunder å få hjelp med hva enn det skulle være. Jeg var innom dette chatten 5 ulike ganger det siste døgnet og ventetiden var aldri over 5 minutter. (ventetid nederst i venstre hjørnet)
9. Priser/Utmerkelser
De siste årene hvor Netflix har hatt en enorm vekst har de også økt i kapital, noe som har gitt dem muligheten til å produsere sine egne filmer og serier som du bare får tilgang å via deres tjeneste. Netflix vant i 2021, 44 priser, som er mer enn noen andre nettverk for første gang i historien. Fra forrige år doblet de også sine priser vunnet.
10. Konsept og strategi
Netflix sitt konsept er å levere en høyt antall filmer og serier til en månedlig avgift. Ved å produsere sine egne titler kan de få mindre utgifter som ikke betales til andre produsenter. De ønsker å tilby høy hastighet og en enkel brukeropplevelse til sine kunder.
Konklusjon
Jeg har selv hatt Netflix i mange år og har alltid hatt et positivt inntrykk av både selskapet, men også deres nettsiden. Etter å analysere dette nærmere har ikke mitt syn endret seg, men jeg har kommet med flere ting jeg mener kunne blitt gjort bedre for å øke deres kunde tilfreds.