Refleksjonsnotat

I dette refleksjonsnotatet skal jeg skrive om hvordan prosessen med oppretting av nettbutikk og produktutvikling har vært, hva jeg føler har gått bra og hva jeg ikke nødvendigvis er like fornøyd med. I tillegg skal jeg skrive om hvilket læringsutbytte dette har gitt meg.

Konseptutviklingen

I startfasen av konseptutviklingen var jeg selv veldig usikker på hvilket type produkt jeg kunne tenke meg å lage en nettbutikk for, sammen med min gruppe. Jeg hadde svært høye forventinger til meg selv og hadde lyst til å skape noe jeg med stolthet kunne vise til venner og familie. I starten var det en selvfølge for meg at vi skulle selge en tjeneste til kunden. Det var ikke før jeg møtte med min eksamensgruppe at tanken om at vi kan selge et produkt, i stedet for en tjeneste, kom frem. Etter mye om og men bestemte vi oss etter hvert. Vi landet da på Charcuterie Board, med levering i Oslo området. Under prosessen hvor vi skulle bestemme oss for produkt følte jeg vi var flinke til å lytte og høre på hverandres ideer. I tillegg var vi heller ikke redd for å stille kritiske spørsmål eller be om forslag til løsninger, hvis det var ting vi ikke var enige i. Det var en spennende erfaring som jeg føler at jeg har fått godt utbytte av. Til neste gang ville jeg nok strukket ut brainstorming perioden og plukket et par spesifikke ideer. Disse ideene kunne vi sett nærmere på sammen, før vi bestemmer oss for hvilken vi velger. Kritikk til meg og min gruppe vil dermed være at vi brukte litt for kort tid på å velge hva vi skulle selge. 

Planlegging 

Før vi bestemte oss for konseptet måtte vi gjøre en undersøkelse av markedet. Vi startet med å bruke google til å gi oss en oversikt over hvilke konkurrenter vi hadde. Dette ga oss ikke all informasjonen vi ønsket, ettersom flere av bedriftene var dårlige til å informere om prisene sine. Da planla vi heller å besøke den ene virksomheten, som vi så på som vår hovedkonkurrent. Dette mener jeg var veldig lurt, ettersom vi fikk bekreftet tankene vi hadde, som var at våre konkurrenter hadde utrolig høye priser. Det var også med på å gi oss en bekreftelse på at det var konseptet vi ville gå videre med. (Rimelige Charcuterie Board)

Etter vi bestemte oss for konsept gikk vi videre til å planlegge hvordan vi skulle gjøre ting. Vi startet tidlig med å dele ut ulike oppgaver og spesifiserte områder som hver av oss hadde ansvar for. Vi ble også tidlig enige om å holde hverandre oppdatert underveis, uavhengig om dette skulle være store eller små detaljer. Jeg fikk blant annet da ansvar om å sette opp nettsiden vår. Vi satt oss sammen og la til rette for at vi kunne møtes X antall ganger i uka, dette med tanke på at vi alle har jobb og andre interesser ved siden av studiene.

Vi startet ikke med å sette en lanseringsdato og deadline til oss selv om når nettsiden skulle være ferdig. Dette mener jeg i ettertid at vi kunne gjort, i håp om at vi kanskje hadde vært litt mer målrettet og effektive. Til tross for dette var vi flinke til å presentere hva vi hadde oppnådd, til hverandre. 

For at vi skulle få gode resultater lagde vi oss også en OKR, med tre ulike mål.

Vi hadde også et objective: Lage en velfungerende nettside med fokus på bærekraft og brukervennlighet. 

KR1: Nå 300 Instagramfølgere innen slutten av  mai. (5/10)

KR2: Få 10 reviews på nettbutikken. (5/10)

KR3: Få 30 følgere på nettsiden innen mai. (5/10)

I ettertid har jeg lagt merke til at vi var litt ambisiøse i forhold til målet vi satt om antall følgere på Instagram. Dette var jeg også litt kritisk til i starten. Vi fikk riktignok en god del følgere på brukeren vår de første dagene etter vi opprettet kontoen vår, noe som var veldig gøy. 

Da jeg fikk ansvaret om å bygge nettsiden vår, tenkte jeg at skulle bli gøy, men viste seg å være mer utfordrende enn jeg først hadde forventet. Heldigvis har dette vært noe jeg lenge har hatt lyst til å lære, så jeg var motivert for å jobbe. Underveis kom det gang på gang nye utfordringer og ting jeg ble nødt til å lære meg. Det var til tider demotiverende hvis jeg gikk lenger perioder uten å kjenne på en mestringsfølelse. Det var riktignok ting som måtte bli gjort så jeg hadde ikke noe annet valg enn å sette meg dypere inn i hvordan shopify fungerte. Selv om det i blant gikk trått kom vi til slutt i mål og jeg kan si at det har vært en av utfordringene som uten tvil har gikk meg mest lærdom. Ikke bare har jeg lært mye om hvordan jeg skal bygge en nettside som dette, men jeg har også utviklet en interesse for det. 

Lansering

Etter noen uker med jobb og planlegging begynte vi å nærme oss et stadie hvor vi tenkte det var fint å lansere nettsiden vår. Vi var alle spente på hvordan dette skulle gå og hvilken respons som skulle oppstå. Det gikk riktignok ikke like glatt som vi hadde håpet på, ettersom vi fikk problemer med å gjøre nettsiden aktiv. Med litt hjelp av shopify kundeservice kunne vi endelig lansere. Vi fikk god respons og hyggelig tilbakemeldinger fra venner og familie, noe som var veldig gøy. Dette var spesielt spennende å kjenne på følelsene rundt å lansere sitt eget produkt/tjeneste. Til neste gang ville jeg endret på tilnærmingen vi hadde lansering, og ikke være like strenge med oss selv. Det var flere ting vi valgte å endre før vi slapp nettsiden, men dette kunne blitt gjort i mens den var aktiv. 

Eksamensoppgaven

Eksamensoppgaven vår handler om vår prosess og temaene rundt nettsiden, f.eks. lansering, konsept, OKR og våre strategier. Vi kom raskt i gang med skrivingen, uten at det oppstod noen spesielle problemer. Vi kommuniserte bra med hverandre og på lik linje som selve prosjektet, delte vi inn arbeidsoppgaver. Vi hadde alle ulike temaer vi skulle skrive om, dette slik at hver og en av oss fikk skrevet gode og mer detaljerte svar. Førsteinntrykket av oppgaven var ganske grei og vi følte helt klart at den var overkommelig. Vi skulle nemlig skrive om ting vi selv har gjennomført og opplevd, i stedet for en imaginær case som det ofte pleier å være på andre eksamener. Det var interessant å skrive en oppgave om opplevelsen og hvordan vi gjorde ting.

Mitt læringsutbytte

På starten av dette semesteret var dette prosjektet det jeg gledet meg mest til, i tillegg var det en praktisk oppgave. Jeg har nemlig alltid fått et mye høyere læringsutbytte av å utføre. På den andre siden føler jeg selv at det har vært visse temaer jeg ikke har lært like mye om, som jeg kanskje hadde ønsket. Dette på grunn av det høye tempoet vi var nødt til å gå gjennom pensum. På den andre siden har dette også vært en god måte for meg å lære mye på kort tid, ettersom det har vært et visst press. Hvis det var noe jeg eventuelt skulle ønsket å endret på, ville dette vært å hatt et par uker ekstra tid, med tanke på å kunne gå litt dypere inn på visse temaer. Jeg fikk også innblikk i hvor viktig det er å sette gode mål og ha en plan over hva man skal gjøre og helst til en viss tidspunkt.

Favoritt delen min med selve oppgaven har vært den store friheten vi har hatt til å selv ønske hvilket produkt eller tjeneste vi vil jobbe med. I stedet for å få en rekke med kriterier for hva vi var nødt til å selge. 

Jeg vil dermed konkludere med at jeg selv har lært utrolig mye ved å gå gjennom en slik prosess og skulle gjerne hatt flere lignende oppgaver.

-Petter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *